UNITE - PRIN 2022

Universally Inclusive Technologies to practice English

UNITE explores the applications of chatbots powered by Artificial Intelligence to practice English as a Foreign Language (EFL), with an eye toward their uptake in Italian university courses and as tools for autonomous learning by students, including those with disability and specific learning disorders. Its aim is to provide an overview of available chatbots which could be integrated in EFL courses and assembling empirical evidence, in the form of annotated language corpora, of how Italian university students interact with chatbots. Based on these outputs, we will create guidelines and teaching materials for successfully integrating chatbots for language practice in English language courses and for autonomous learning.

Il progetto PRIN UNITE esplora le applicazioni dei chatbot basati sull’Intelligenza Artificiale per praticare l’inglese come lingua straniera (EFL), con un’attenzione particolare al loro utilizzo nei corsi universitari italiani e come strumenti per l’apprendimento autonomo da parte di studentesse e studenti, inclusi quelli con disabilità e disturbi specifici dell’apprendimento. L’obiettivo è fornire una panoramica dei chatbot che possono essere integrati nei corsi di EFL, e raccogliere evidenza empirica, sotto forma di corpora linguistici annotati, di come studentesse e studenti universitari italiani interagiscono con i chatbot. Sulla base di questi risultati, creeremo linee guida e materiali didattici per integrare con successo i chatbot per fare pratica dell'inglese nei corsi di lingua e per l’apprendimento autonomo.

Duration/Durata: 2023-2025

Research team / Team di ricerca:  Adriano Ferraresi (PI), Alberto Barrón Cedeño, Silvia Bernardini, Cristiana Cervini, Maja Miličević Petrović, Giada Palmieri (assegnista), Daniele Polizzi (assegnista).

Partners: Università di Macerata (responsabile Unità: Francesca Raffi); Università di Napoli L’Orientale (responsabile Unità: Anna Mongibello)