SHIFT-GEN - HORIZON-MSCA

SHIFTting the narrative of the climate GENeration: ecology, emotions, and critical thinking in young adult contemporary climate fiction

SHIFT-GEN investigates how narratives of climate change can affect young generations, proposing the first extensive study of young adult climate fiction (YA cli-fi) in English (2000-2023; interest age: 13-19 years). Emerging studies reveal that the chronic fear of environmental catastrophe is particularly affecting young people’s daily life (Hickman et al. 2021). Feelings of climate anxiety and ecogrief are amplified by a sense of intergenerational injustice, with the so-called climate generation (Ray 2020) often portrayed as an innocent victim that adults are failing to protect. By adopting an ecocritical perspective, my research will examine whether YA cli-fi portrays young adults as assertive leaders and protagonists, shaping their own future. Moreover, combining recent developments in ecocriticism - namely econarratology, affective ecocriticism, and empirical ecocriticism - this project will investigate whether YA cli-fi is able to prompt the development of ecological citizenship, communicate fears and hopes about the future, and inspire creative thinking and long-term action. This three-year action will be undertaken under the supervision of Prof. Raffaella Baccolini (UNIBO) and Prof. Erin James (UIDAHO), and includes a secondment supervised by Prof. Marco Caracciolo (UGENT).

 

SHIFT-GEN intende studiare l’impatto che le narrazioni climatiche possono avere sulle giovani generazioni, realizzando il primo studio approfondito sulla narrativa climatica per adolescenti (YA cli-fi) in lingua inglese (2000-2023; età di interesse: 13-19 anni). Diversi studi recenti rivelano che la paura cronica della catastrofe ambientale influisce particolarmente sulla vita quotidiana delle giovani generazioni (Hickman et al. 2021); l’ecoansia, inoltre, è amplificata da un senso di ingiustizia intergenerazionale, con la cosiddetta “climate generation” (Ray 2020) spesso rappresentata come una vittima innocente da proteggere. Adottando una prospettiva ecocritica, la mia ricerca esaminerà se la climate fiction YA ritrae i/le giovani adulti/e come leader e protagonisti/e attivi/e, in grado di plasmare il proprio futuro. Inoltre, combinando alcuni recenti sviluppi dell'ecocritica - in particolare l'econarratologia, l’affective ecocriticism e l'empirical ecocriticism - il progetto indagherà se la climate fiction YA sia in grado di favorire lo sviluppo di una cittadinanza ecologica. Questa azione triennale sarà intrapresa sotto la supervisione della professoressa Raffaella Baccolini (UNIBO), della professoressa Erin James (UIDAHO), e del professor Marco Caracciolo (UGENT). 

 

Duration/Durata:  2024 – 2027

Research team / Team di ricerca: Chiara Xausa, Raffaella Baccolini, Erin James, Marco Caracciolo

Link: https://cordis.europa.eu/project/id/101152568